środa, 5 sierpnia 2015

Audiomarketing - wykorzystanie muzyki w sprzedaży detalicznej


Audiomarketing, czyli marketing muzyczny polega na świadomym oddziaływaniu na osoby dokonujące zakupów poprzez zmysł słuchu. W ten sposób odpowiednio dobrana muzyka lub krótkie spoty reklamowe tworzą specyficzny klimat w miejscu sprzedaży detalicznej. Taka forma promocji jest ważnym bodźcem dla klientów, stymulującym procesy nabywcze.

Muzyka pozwala oddziaływać w sposób podświadomy na emocje odczuwane przez osoby dokonujące zakupów. Dodatkowe elementy otoczenia, jak zapach, oświetlenie czy aranżacja przestrzeni handlowej, wywierają niebagatelny wpływ na zachowania klientów sklepów. Poprzez przemyślane zastosowanie dźwięków wywołać można pozytywne stany emocjonalne, uczucia radości, przyjemności, rozbawienia lub romantyczności. Muzyka, emitowana w miejscu sprzedaży tworzy odpowiednią atmosferę, utrwala wizerunek marki i pozytywnie wpływa na personel. Ma to miejsce szczególnie w okresie świątecznym. Praktycznie w każdym miejscu wszystkie firmy i marki Świata przypominają nam, że oto już za moment nadejdą szczególnie ważne dla mas dni – Boże Narodzenie.  Motyw świąteczny towarzyszy zakupom już od połowy listopada i musi być w nim coś magicznego skoro mimo częstego zirytowania niektórych klientów i oni ulegają świątecznej atmosferze.

Tak jak w przypadku aromamarketingu firmy tworzą zapachowe loga, tak i w ramach audiomarketingu mamy do czynienia z tworzeniem dźwiękowego wyróżnika marki. Są to charakterystyczne frazy melodyczne (Jingle), stosowane na przykład w reklamach czekolad Milka, sieci sklepów Mediaexpert, czy słodyczy Kinder Bueno.

Zrealizowane badania pozwoliły określić, że ponad 90% konsumentów woli dokonywać zakupów w sklepie, w którym usłyszeć można przyjemne dla ucha dźwięki. Wiele firm handlowych podaje, że zastosowanie tego typu zabiegu poprawiło ich obroty nawet o 40%. Zauważono przy tym, że każda melodia odwraca uwagę kupujących od upływu czasu. Poza tym zaobserwowano, że szybsze tempo postrzegane jest, jako weselsze, a wysokie tony, jako bardziej ekscytujące. Dźwięki głośniejsze sugerują ożywienie, podczas gdy cichsze - spokój. Muzyka wywiera także wpływ na szybkość poruszania się po obiekcie handlowym. Właściwa szybkość przemieszczania się określana jest za zwyczaj na podstawie miejsca sprzedaży z uwzględnieniem oferowanego asortymentu oraz wielkości powierzchni sprzedażowej. W niedużych punktach handlowych zaleca się emitowanie muzyki o wolnym rytmie obniżającej prędkość przemieszczania się sprzyjając tym samym dłuższemu przebywaniu w sklepie i dłuższym zakupom.

Najczęstszym odbiorcą audiomarketingu Agencji promocyjnej Savoir są sieci hipermarketów, hale targowe, punkty gastronomiczne i galerie handlowe. W zależności od charakterystyki produktów, wizerunku marki, czy grupy docelowej klientów przygotowany zostaje indywidualny dobór formatu muzycznego (play lista), a także dźwiękowe materiały reklamowe tworzące spójną całość odtwarzania. W punktach gastronomicznych (barach i restauracjach) odpowiedni dobór muzyki emitowanej w czasie posiłków może nawet wpłynąć na szybkość konsumpcji. Żywa muzyka zwiększa tempo jedzenia i puszczana jest zazwyczaj w okresie największego nasilenia ruchu pomagając zwiększyć rotację osób korzystających z usług danego punktu.

Audiomarketing obecnie jest jednym z niezbędnych elementów budowania marki w handlu i usługach - biznes musi nie tylko dobrze wyglądać, ale i brzmieć.