środa, 28 stycznia 2015

Visual Merchandising – aranżacja przestrzeni sprzedażowej


Visual merchandising jest szeregiem działań promocyjnych podejmowanych przez handlowców i producentów w punkcie sprzedaży. Jego celem jest silne oddziaływanie na zmysł wzroku klienta skłaniając bezpośrednio do zakupu określonego produktu danej marki. Działania te to przede wszystkim niekonwencjonalne zagospodarowanie przestrzeni, bardzo pomysłowe wykładanie towarów na półkach czy tworzenie specjalnych ekspozycji. Często visual merchandising jest zbiorem czynności, na które składa się towar (wraz z zestawem towarzyszących mu usług), cena, atrakcyjny i skuteczny sposób porozumiewania się z klientem oraz technologia metody sprzedaży.

Działania visual merchandisingowe obejmują przedsięwzięcia promocyjne dotyczące następujących wizualnych aspektów aranżowania przestrzeni sprzedażowej:

- wystroju przestrzeni (wnętrza sklepu),
- oryginalnej ekspozycji towaru na półkach,
- materiałów POS (z angielskiego Point of Sale), tak zwanych graficznych materiałów w punktach sprzedaży.

Czym są materiały POS?

W przypadku agencji zajmujących się marketingiem w tym Agencji Promocji Savoir są to najczęściej cenówki, naklejki, broszury produktowe i wiele innych skutecznych nośników reklamowych wykorzystywanych podczas promocji danej marki. Ich celem jest w głównej mierze przyciągnięcie uwagi i ułatwienie ekspozycji towaru. 


Wizualizacja w visual merchandisingu jest przemyślana, nierzadko spektakularna wywołująca u kupujących określone doświadczenia zmysłowe. Znacząco wpływa to na sposób postrzegania przez klienta danego punktu sprzedaży oraz procesu dokonywania zakupu. Najważniejszą rolę odgrywa rodzaj materiałów użytych do zagospodarowania przestrzeni sklepu, dzięki których wywołać można określone wrażenia np. ciepła, naturalności, luksusu czy euforii. Kolejnym ważnym czynnikiem w visual merchandisingu jest światło, które w równym stopniu, co materiały kreują atmosferę wewnątrz sklepu. Nie możemy też zapomnieć o kolorach – które posiadają kolosalną zdolność do wytwarzania różnych stanów emocjonalnych, wpływając tym samym na samopoczucie klienta i jego skłonność do działania. Kolory przyciągają uwagę, tworzą pogodną atmosferę, wyzwalają pewność siebie, nakłaniają do degustacji, łagodzą emocje, relaksują i wzbudzają zaufanie. 

Głównym zadaniem osób tworzących formy reklamowe oparte na visual merchandisingu, jest wyeksponowanie produktu odmiennością szaty graficznej (czasem zapachem lub dźwiękiem), na tle setek czy tysięcy innych produktów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz