piątek, 19 grudnia 2014

Marketing zapachowy - działania stymulujące sprzedaż


Agencja promocyjna SAVOIR proponuje wykorzystywać zróżnicowane formy komunikacji marketingowej, a należy do nich na pewno Aromamarketing. Jest to rodzaj marketingu określanego, jako technika oddziaływania na odbiorcę poprzez świadome zastosowanie odpowiednio dobranych kompozycji aromatycznych i bardzo często wykorzystywany jest w celu wywoływania określonych reakcji emocjonalnych. Odbywa się to poprzez świadome zastosowanie odpowiednio dobranych kompozycji aromatycznych, a odpowiednio dobrane aromaty w przeważającej części wywierają wpływ na postępowanie klienta. Tworzą nie tylko wyjątkową atmosferę w danym miejscu, ale pomagają również kreować pożądany wizerunek marki. Na aromabranding, czyli proces kreowania marki decyduje się coraz więcej firm tworząc unikatową formułę – kompozycję zapachową bądź decydują się na wykorzystanie istniejącego zapachu. Tak jak w innych dziedzinach, aromamarketing wymaga odpowiedniego zasobu wiedzy (znajomości reguł) o tym, w jaki sposób zapachy oddziaływają na zachowanie człowieka.  
Marketing zapachowy najchętniej wykorzystywany jest w szczególności przez punkty usługowe, sklepy, restauracje bądź w innych pomieszczeniach, w których gromadzi się większa część ludzi w celu zapoznania się z konkretną ofertą. W ramach aromatycznej stylizacji przestrzeni wyodrębnić możemy następujące zapachy:

- Stymulujące
- Uspakajające
- Ożywiające  

Stymulujące sprzedaż wydłużają czas pobytu w sklepie lub mają działanie wzmagające apetyt. Uspakajające powodują, że jesteśmy bardziej zrelaksowani na przykład w czasie wizyty w gabinecie lekarskim lub kosmetycznym. Ożywiające poprawiają koncentrację w miejscach pracy.

Wpływ aromatów na odbiorcę działań promocyjnych odbywa się podświadomie, wywołując określone pożądane marketingowo emocje. Daje to tym samym przewagę marketingowi zapachowemu nad tradycyjnymi formami reklam, które opierającymi swoje działanie na zmysłach wzroku i słuchu. 

środa, 10 grudnia 2014

Event marketing jako współczesna forma promocji

Od kilku lat pojęcie event marketingu (organizacji imprez będących formą promocji) staje się coraz bardziej popularne w Polsce. Jest to znakomita i skuteczna forma komunikacji z konsumentami. Event marketing jest narzędziem promocyjnym polegającym na organizowaniu wydarzeń bądź imprez masowych służących realizacji celów firm reklamujących się. Dotyczy to zarówno klientów, jak i decydentów, kontrahentów i środowisk opiniotwórczych.

Jeżeli spojrzeć na Historię event marketingu, to sięga ona starożytności, gdzie już wtedy były skutecznym narzędziem budowania wizerunku i narzędziem sprawowania władzy. W dzisiejszych czasach wykorzystywane są do tego celu wielkie imprezy sportowe, przyciągając uwagę setek tysięcy ludzi przez kilka tygodni.

Głównym celem eventów organizowanych przez firmy współpracujące z agencjami promocyjnymi jest oddziaływanie na odbiorców produktów, polegające na przekazaniu im informacji, które mają w odpowiednim stopniu zwiększyć wiedzę na temat produktów lub usług oraz samej firmy. Będą świetnym pomysłem, jeżeli zależy wam na dotarciu do masowego odbiorcy i realizacji przez firmę promocyjną organizującą event podstawowych zamierzeń, czyli dotarcie do jak najszerszego kręgu odbiorców (w tym zainteresowanie konsumenta i zdobycie rozgłosu medialnego).

Event marketing najczęściej realizowany jest poprzez organizowanie wydarzeń z elementami zabawy oraz konkursami dla dzieci, imprez firmowych związanych z wręczaniem nagród, spotkań konferencyjnych itp. Korzyścią niewątpliwie jest wzrost sprzedaży związany z miejscem eventu (regionem), a zwłaszcza rozpoznawalność marki i pozyskiwanie nowych klientów.